lauantai 24. maaliskuuta 2012

Kevät!

Kevät on vihdoin täällä! Tänään oli aivan ihanaa talleilla mielettömän hyvässä säässä, aurinko paistoi ja oli todella lämmin. Katselin ensin kentällä Murden ja Annin puuhasteluita, jotka näyttivät todella hyviltä ja sen jälkeen käytiin vielä kentällä ja maastossa kera Villen, Lihiksen ja Annin. :) Olipa kerrassaan ihanaa! Pikkuhiljaa kenttä ja maastot alkavat olemaan sulat ja pääsee työstämään hevosia entistäkin monipuolisemmin. Kyllä kevät vaan on niin ihanaa aikaa...

Murden kanssa ollaan hakattu päätä seinään taas tällä viikolla. Tiistaina sillä oli ihan vaan vapaapäivä ja keskiviikkona käytiin ekaa kertaa selästä käsin kentällä ja vielä pimeässä ja pohjakin oli vielä jäinen... Siinä sitä sitten oli ihmeteltävää. Mentiin vähän käyntiä ja ravattiin muutama kierros ja jäätiin kuin jäätiinkin henkiin! Mä taas yritin tehdä asiasta paljon vaikeampaa kuin se olikaan. Niin kuin aina Murden kanssa... Torstaina suunnattiin sitten maneesille tekemään kunnon treeni kun alkuviikko oli mennyt ihan hömpötellessä. Aluksi hommat sujuivat ihan superisti, kevyttä ravia kevyellä tuntumalla ympyröillä ja sitten vähitellen laukkaa. Murde tuntui hyvältä ja olin jo ihan fiiliksissä, että asennemuutokseni tuottaa tulosta ja hevonen on kiva. Kuitenkin mukavuus loppui aikanaan ja yhtäkkiä hevonen taas poistui altani kirjaimellisesti takavasemmalle. Nooh, lisää hommia ja taas sujui hetken, kunnes jälleen meni kuppi nurin. Työstettiin sitten siirtymisiä ja ravia ja suunnan muutoksia, kunnes päästiin yhteisymmärrykseen suunnasta ja askellajista. Lopuksi taas sain hevosen jota kuinkin kuulolle ja tuntumaan hyvältä, kunnes sitten loppuraveissa jotain mukamas vielä tapahtui ja koko poni lähti käsistä... Nooh, killuessani jossain siellä vasemmalla puolella hevosta, päätin et kapuan kyytiin ja toivon parasta ja niin emme sitten kuitenkaan onnistuneet erkaantumaan toisistamme! :) Ei muuta kuin vielä ravia ja vähän laukkaakin, jottei hevoselle jää mitään vääriä luuloja tilanteesta. Ja sitten vielä loppuravit ja selvisin voittajana tältä maneesireissulta! Mutta nyt kun Murdella meni kuppi nurin, se sätki ja otti vielä lähdötkin, niin mulla on taas vahvempi olo sen kanssa, kun tiedän, että kyllä mä aika pitkään pysyn kuitenkin kyydissä kaikesta huolimatta! :)

Murde on kyllä maailman hassuin hevonen. Se lukee mua kuin avointa kirjaa. Heti kun mä jännityn, niin se jännittyy, heti kun mä vedän, sillä menee kuppi nurin, heti kun mä oon rento, sekin on rento! Se on siis ihan täydellisesti mun peilini ja tiedän tasan tarkkaan, että mitä ongelmia meillä onkaan, ne on mun pääni sisällä vain ja ainoastaan... Ja tästähän pitäisi olla helppo sitten päästä eteenpäin, joo-o. Hmmmm. Nooh, viikonlopuksi Pietin valvovan silmän alle ja ensi viikon keskiviikkona Boeen FWB-valmennukseen, niin ehkä mulla ei ole aikaa pohtia sen tuhmailuita ja jännitellä niin hirveästi, kun pitää keskittyä ihan vaan työntekoon! :) Näin mä ainakin toivon, sillä viikon päästä olis myös se rataharjoitus, johon meillä olisi tarkoitus mennä elämää ihmettelemään ja itseään kiusaamaan.

Tällä viikolla on tullut ratsastettua kaikkia ratsuja melkein vaan kerran. Akun ratsastin torstaina ja kenttä oli vielä aika vaiheessa, mutta harjoiteltiin meille niin vaikeita takareita ja ne alkoi ehkä pikkuhiljaa löytymään. Samin kanssa fiilisteltiin keskiviikkona ja yritettiin etsiskellä koottua ravia, sillä sitä ei vielä hirveästi olla treenailtu. Kerman kanssa pohdittiin laukan nostoja, sillä käynti, ravi ja pysähdykset alkoivat olla jo melko siivoja. Villen kanssa tänään pyörittiin volteilla ja käänneltiin suuntaan jos toiseen.

Lisäksi viime viikosta alkaen on kuvioihin tullut uusi projekti, 4-vuotias suomenhevostamma Vilppu, jonka kanssa harjoitellaan ratsun elon perusjuttuja ja toivotaan pääsevämme laatuarvostelukarsintaan niitä esittämään. Vilppu on vielä hyvin raaka ratsu, mutta oppii koko ajan lisää. Vielä kun Vilpunkin kenttä sulaisi, niin päästäisi harjoittelemaan laukkaamistakin. Niin pitkälle ei olla vielä päästy, mutta ehkä jo ensi viikolla!

Huomista Pietin tuntia odotan ihan vimmana. Toivottavasti se on yhtä hyvä kuin aina ennenkin! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti